Kaksi ihmistä makaa kyljellään päät vastakkain. Taustalla isot, keltaiset Sprint-kirjaimet ja värivaloja.

Kipinä roihahti liekkeihin – uuden valmentajan matka Sprintissä

| Oivalluksia, Sprint Innovation Festival

Sprint Innovation Festival järjestettiin marraskuussa 2022 jo kymmenennen kerran. Mitä tapahtumasta ajattelee ensimmäistä kertaa mukana ollut valmentaja, Noora Markkanen?

Yhteyshenkilö

Saara Eriksson

Kehittämisasiantuntija, Projektipäällikkö @Sprint

+358405425740

Tarinan toinen kirjoittaja on Sprintin päävalmentaja Kaisa Kokko.

Nooraa haastatteli Saara helmikuussa 2023, kolme kuukautta Sprint Innovation Festivalin jälkeen.

Sprint Innovation Festivalia, tiivistahtista innovointiviikkoa, on eri muodoissaan järjestetty Tampereen korkeakouluyhteisössä jo kymmenen vuoden ajan. Vuonna 2022 tapahtuma oli kahden vuoden online-toteutuksen jälkeen hybridi: suurin osa opiskelijoista työskenteli 11 haasteen parissa kampuksella. Neljä haastetta taas tarjosi online-osallistumisen mahdollisuuden niin opiskelijoille kuin kumppaneille.

Vuodelle 2022 teimme Sprintissä pedagogisia uudistuksia. 11 kampushaasteessa päädyimme sekoittamaan tiimit valmennusryhmiin niin, että jokaisella valmentajalla oli opiskelijatiimejä eri haasteista. Tällä ratkaisulla pyrimme mahdollistamaan opiskelijatiimien välistä vertaisoppimista sekä keskittämään valmentajien roolia entistä vahvemmin valmentamiseen. Valmentajan rooli on tukea, sparrata ja oivalluttaa opiskelijatiimejä ratkomaan omaa haastettaan – valmentajan ei tarvitse olla asiantuntija haasteen tarjoavan kumppanin toimialalla.

Online-haasteissa valmentajat valmensivat perinteisempään tapaan saman haasteen tiimejä, sillä tämä koettiin käytännön syistä selkeämmäksi tavaksi verkkototeutuksen puolella.

Valmentajuuden ytimessä valmennettava tiimi

Valmentajuuden ytimessä on valmennettava tiimi ja sen osaamisen sekä potentiaalin hyödyntäminen. Tässä valmentajan rooli on ensisijaisesti kuunnella, tehdä havaintoja ja esittää avoimia kysymyksiä. Tavoitteena on auttaa valmennettavaa tiimiä selkeyttämään, priorisoimaan tai laajentamaan omaa ajatteluaan tilanteen vaatimalla tavalla.

Sprintin valmennustiimissä oli mukana sekä kokeneita konkareita, muutaman vuoden mukana olleita että aivan tuoreita valmentajia, jotka lähtivät mukaan ensimmäistä kertaa! Valmentajia tuettiin perehdytyksellä, Sprintin valmentajan oppaalla sekä tapahtumaviikon aikana Valmentajien aamukahvitapaamisilla ja selkeällä rakenteella, joka tuki eri kokemustason valmentajia onnistumaan tiimiensä kanssa. Haastattelimme Sprintin kokemuksista Noora Markkasta, joka lähti mukaan ensimmäistä kertaa!

Kipinä kollegalta

Noora Markkasen kipinä Sprintiin syttyi jo muutamia vuosia sitten, kun hänen läheinen kollegansa oli mukana tapahtumassa valmentajana. Noora nauttii itsensä kehittämisestä ja valmentaminen huikeissa tapahtumapuitteissa houkutteli. Kun Nooraa sitten pyydettiin Sprintissä 2021 tuuraamaan erästä tuomaria pitchauksiin, kääntyi puhe nopeasti seuraavaan Sprintiin ja sovittiin, että Noora lähtee mukaan valmennustiimiin.

Noora Markkanen työskentelee Tampereen ammattikorkeakoulussa projektipäällikkönä sekä lehtorina rakennetun ympäristön ja biotalouden yksikössä. Noora keskittyy erityisesti vastuullisuuteen ja kiertotalouteen.

Lue Nooran valmennusmatkasta ja oivalluksista Sprintissä!

Odotukset Sprintistä

Olen osallistunut nuorempana hackathoniin, joten minulla oli jonkinlainen käsitys siitä, mitä tuleman pitää. Odotin isosti järjestettyä tapahtumaviikkoa, jolla pääsisin todistamaan tiimien kehityskaaren ja näkemään toivottavasti huikeita pitchauksia.

Kääk – kuusi tiimiä?

Tiesin, että valmentajan tehtävänä on tukea tiimien työskentelyä, mutta rehellisesti voin sanoa kauhistuneeni, kun kuulin valmentavani samanaikaisesti 6 eri tiimiä, jotka kisaavat eri toimeksiantojen kanssa. Pelkäsin, etten pysty tarjoamaan heille heidän tarvitsemaansa tukea. Valmentajakoulutuksen aikana kuitenkin ymmärsin, että valmentajan ei tarvitsekaan olla jokaisen casen asiantuntija vaan todellakin keskittyä valmentamiseen. Ja käytäntö Sprint-viikon aikana vahvisti sen todeksi.

Valmentajana kasvaminen

Valmennuspedagogiikka tukee hyvin omaa käsitystäni siitä, miten ihminen oppii parhaiten. Omassa työssäni pyrin hyödyntämään valmentamisen elementtejä, mutta olen tässä vielä alkutaipaleella.

Sprint-tiimiltä saamani tuki valmentajuuteen liittyen oli aivan mahtavaa! Aiemmin järjestetty perehdytys yhdistettynä kattavaan valmentajan oppaaseen ja valkkujen aamukahveihin varmistivat sen, ettei kukaan valmentaja jäänyt metodien tai kysymysten kanssa yksin.

Hienoja hetkiä ja haastavia tilanteita

Noora Markkanen valmennustilanteessa Sprintin luokkatilassa.
Noora Markkanen Sprintissä.
Kuva: Tuukka Nyström 2022.

Viikko oli kokonaisuudessaan vuoden 2022 paras työviikko! Nautin suunnattomasti ammattitaidolla järjestetystä tapahtumasta, yhteen hiileen puhaltavasta valmentajaporukasta ja tietysti ryhmien kehittymisen ja kasvun todistamisesta. Yksi hienoimmista hetkistä oli todistaa omien valmennettavien pitchaukset ja nähdä se into heidän kasvoillaan.

Viikkoon mahtuu paljon tunteita ja tiimien fiilikset muuttuvat päivien ja työvaiheiden aikana. Itselleni haastavinta taisi olla se, kun yrityksistäni huolimatta näin todella potentiaalisen ryhmän vajoavan negatiivisuuden aaltoon ja se heikensi heidän työskentelyään. Onneksi tässäkin tilanteessa valmentajakollega tarjosi apuaan ja tuli ulkopuolisena jututtamaan tiimiä. Keskustelun jälkeen tiimi pääsi takaisin tuottavaan työskentelyyn.

Luota prosessiin

Kokemus oli hyvin opettavainen ja kiinnostus valmentamista kohtaan kasvoi entisestään. Tykkään pitää langat käsissäni, joten oli hieno kokemus hypätä oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja todellakin luottaa siihen, että prosessi etenee ja opiskelijat pääsevät upeisiin lopputuloksiin, vaikka itse pysyn taka-alalla enkä puutu liikaa substanssiin. Oli helppo luottaa prosessiin, joka on testattu toimivaksi niin monta kertaa, ja nauttia itse matkasta.

Olin niin fiiliksissäni koko viikosta, etten huomannut kovin montaa kehityskohdetta. Sen kuitenkin laitoin merkille, että opiskelijoiden motivaatio vaihteli tosi paljon ja oli huomattavissa, keille Sprint on sisällytetty osaksi opintoja ja ketkä olivat täysin vapaaehtoisesti mukana. Tässäkin tietysti oli yksilöllisiä poikkeamia. Koska yksikin passiivinen tai negatiivisesti suhtautuva opiskelija voi heikentää ryhmän toimintaa, voisi olla järkevää miettiä opiskelijoiden valintaperusteita, jotta innostuneet opiskelijat saavat innostuneita tiimikavereita.

Oppimisen paikka niin opiskelijalle kuin opettajalle

Suosittelisinko Sprintiä opiskelijoille ja muille opettajille? Ehdottomasti iso kyllä! Sprint on mahtava tilaisuus opiskelijoille päästä työskentelemään aidon työelämähaasteen parissa monialaisessa tiimissä ja tuetussa ympäristössä. Mikä olisi parempi tapa kokeilla siipiään ja verkostoitua!

Sprint tarjoaa myös ammatillisen kasvun mahdollisuuksia opettajille, jotka ovat kiinnostuneita valmentamisesta. Näin melkoisena noviisina mukaan hypänneenä voin vakuuttaa, että valmennusuran aloittelijakin pärjää ammattitaitoisten kollegoiden mukana.

Kaksi ihmistä istuu vierekkäin ja muodostavat käsillään sydämen.
Noora apuvalmentajaparinsa, Eliaksen, kanssa Sprintin Final Galassa.
Kaksi ihmistä makaa kyljellään päät vastakkain. Taustalla isot, keltaiset Sprint-kirjaimet ja värivaloja.
Noora ja apuvalmentaja Elias Sprintissä 2022.

Tarinat

Kaikki tarinat