Yrittäjä Antti Leijala seisoo vaaleassa tilassa, taustalla isoja ruutuikkunoita

Aloita verkostoituminen jo opiskeluaikana! 

| Oivalluksia

Yrittäjä ja superverkostoituja Antti Leijala jakaa vinkkinsä LinkedInissä verkostoitumiseen

Antti Leijala seisoo valkoisen seinän edessä, jossa punaisia tehosteita ja osoittaa etusormellaan kameraa kohti

Nuoret ja opiskelijat ovat luonnostaan vahvasti verkostoituneita eri digialustojen kautta, mutta LinkedInin käytössä on monilla petrattavaa. Itselläni on tiettävästi Suomen suurin henkilökohtainen yrittäjien LI-verkosto, jossa on reilusti yli 20 000 yrittäjää eri toimialoilta. Yritykseni UltraLeanBusiness Oy Ltd:n myynnistä valtaosa tulee linkkarin kautta ja se onkin käytännössä ainoa some-kanava jota käytän. Tässä muutamia ajatuksiani siitä, miten opiskelijoiden kannattaisi asennoitua LinkedIniin. 

Miksi itse valitsin juuri LinkedInin? 

Vuoden 2017 alussa tuumailin, mikä olisi oikea/paras somekanava itselleni – siis minulle (50 v), joka en ole koskaan postannut mitään enkä edes ottanut itsestäni selfietä?  

Kohderyhmääni ovat yrittäjät, etenkin 1-9 hengen mikroyritykset, joita on Suomessa yli 300 000. Joka kymmenes aikuinen on yrittäjä, kaiken ikäisiä ja sadoilta eri toimialoilta. Mutta missä he ovat ja miten heidät tavoittaa? Olisiko Facebook hyvä? No ei, nuoret eivät tiettävästi siellä roiku. Lisäksi FB on pilattu kissavideoilla. Entä Instagram? Sielläkin huvittelu ylittää asiapitoisuuden – ei oikein minun juttuni.  

Autan yrittäjiä myynnin tehostamisessa, yrittäjyydessä, ongelmien ratkaisussa ja innovaatioiden tuotteistuksessa. Asiantuntijarooli on tässä työssä tärkeä ja pienen pähkäilyn jälkeen valitsin LinkedInin. Yrittäjiä siellä on yli 100 000, eli joka kolmas kohderyhmästäni, joten päätin laittaa kaikki paukut siihen. 

Kolmessa vuodessa nollasta sataseen 

Tammikuussa 2017 otin tavoitteekseni saada ensimmäisen vuoden aikana 10 000 yrittäjää kontaktikseni. Odotin päivän, odotin toisen ja kolmannenkin – mutta kukaan ei kutsunut minua, sillä olin ”Mr. Nobody”.  

Piti muuttaa strategiaa; aloitin aktiivisen yrittäjien etsimisen ja kutsujen lähettämisen. 10 minuutin työllä sain lähetettyä 100 kutsua päivässä ja elokuussa verkosto oli kasvanut jo 7000 yrittäjän kokoiseksi – algoritmi alkoi toimia puolestani ja aloin saamaan kutsuja. Näistä kutsuista suurin osa oli yrittäjiltä – hienoa! Vuoden lopussa kontakteja oli 15 000 ja 2018 kesällä 20 000.  

Nyt kriittistä massaa oli mukavasti, mutta mitä sitten pitäisi tehdä? Palkkasin some-konsultin sparraamaan ja Someleontin avulla opiskelin somen alkeet. Aloitin postailun pohjautuen julkaisemani kirjan ”UltraLeanBusiness, yrittäjän musta vyö” sisältöön. Se helpotti asiaa, mutta kyllä alkuun oli tuskaista. 2019 lopussa rutiinit olivat kuitenkin löytyneet ja nyt jopa nautin postailusta.

Matkan varrella huomasin että 90% myynnistäni tulee LI:n kautta ja nimenomaan verkostoitumalla avoimesti saa #LisääMyyntiä. Vanhakin siis oppii!

Miksi jo opiskeluaikana?

Mitään tilastoa minulla ei aiheesta ole, mutta vaikuttaa että LinkedIniin liitytään tyypillisesti 25 -vuotiaana – opiskelujen jälkeen. Nuorilta jääkin usein 5-7 vuotta verkostoitumisaikaa hyödyntämättä ja tämä voi olla ratkaiseva työpaikan löytämiseen tai yrityksen käynnistämiseen opiskelujen päätyttyä. Tilastojen valossa noin 30 %  20 -vuotiaista aikoo perustaa lähivuosina oman yrityksen, ja heille tämä olisi vielä entistäkin tärkeämpää. Kasvata siis ajoissa verkostosi, mutta tee se suunnitellusti.

  1. Mieti aluksi kohderyhmää: kenen kanssa haluat verkostoitua ammatillisesti?
  2. Verkostoidu, kerro itsestäsi, tutustu, chattaa, ole aidosti kiinnostunut toisesta.
  3. Harkitse tarkkaan millaisen mielikuvan haluat luoda postauksillasi. Jos asiantuntijuus on oma juttusi, kannattaa ehkä jättää kissavideot pois. 
  4. ”Mitä vähemmän myyt, sitä enemmän myyt” pätee Linkkarissa erityisen hyvin. Vaikka sinulla on yritys, älä myy liian aggressiivisesti Linkkarissa. 
  5. Verkostoituminen perustuu luottamukseen. Se ei tapahdu yhdessä yössä, vaan kyse on maratonista. Aloita siis ajoissa. 

Mentoroi vanhoja kääpiä 

Älä usko kaikkea mitä me hieman ”vanhemmat käävät” kerromme. Meidän some-osaaminen perustuu usein kokemukseen (historia) ja teillä nuorilla on usein parempi ymmärrys mihin some on matkalla (tulevaisuus).

Hyviä käytäntöjä kannattaa kopioida, mutta toisaalta pitää olla luova ja tehdä asioita eri tavalla. Harkitse vaikka vanhojen konkarien mentorointia – monet ovat jopa valmiita maksamaan, että joku kertoo, miten tehdään huomiota herättävä postaus. 

Laita toki kutsu https://www.linkedin.com/in/anttileijala/, ties vaikka joskus tekisimme yhteistyötä? 

Terveisin
Antti

Antti Leijala on yrittäjä, konsultti ja kouluttaja yrityksessään UltraLeanBusiness Oy Ltd
www.lisäämyyntiä.com 

Haluaisitko sinäkin jakaa vinkkisi tai vaikka inspiroivan yrittäjätarinasi HUBSin opiskelijoille?

Laita viestiä Saaralle ja jutellaan lisää!

Yhteyshenkilö

Saara Eriksson

Kehittämisasiantuntija, Projektipäällikkö @Sprint

+358405425740

Vastaan vuoden parhaasta opiskeluviikosta, Sprint Innovation Festivalista!

Kehitän HUBSin brändiä ja viestintää, tavoitteena hyvän yrittäjyyden vallankumous!

Tarinat

Kaikki tarinat