SPRINT Kumppanit ja haasteet 2020
Tässä tarinassa voit tutustua Sprint Innovation Festivalissa vuonna 2020 ratkottuihin haasteisiin.
Yhteyshenkilö
Saara Eriksson
Kehittämisasiantuntija, Projektipäällikkö @Sprint
Haasteet kokosi yhteen Saara.
Vuonna 2020 Sprint Innovation Festivalissa ratkottiin viittätoista erilaista kestävyyteen liittyvää haastetta. Kumppaneinamme oli eri alojen yrityksiä ja julkisen puolen toimijoita, kolmannen sektorin edustajia ja oman korkeakouluyhteisömme haasteita.
Vuonna 2020 Sprintiin osallistui 560 opiskelijaa Tampereen ammattikorkeakoulusta ja Tampereen yliopistolta, eri aloilta! Tapahtuma oli ensimmäistä kertaa täysin virtuaalinen.
Tutustu Sprintin haasteisiin vuodelta 2020 tarkemmin alla!
Impactful media business for the better future
How could companies do sustainable and impactful business by new revenue logic? RARE challenges you to develop new sustainable revenue logics on the basis of the UN’s Agenda2030 sustainable development goals. You can get inspired by one or multiple goals and the ideas should be easy to scale here in Finland and potentially internationally too.
RARE is a next-generation media company which produces unapologetic content from the point of view of sustainable development. The purpose of the company is to create an impact within the world of sustainability. The case in the SPRINT Festival should be created in the context of the media field.
Eroon yksinäisyydestä
Joka viides suomalainen kokee yksinäisyyttä ajoittain ja joka kymmenes suomalainen kokee yksinäisyyttä melko usein tai jatkuvasti. Sosiaalisten kontaktien vähyys on terveysriski, sillä yksinäisyys vaikuttaa negatiivisesti sekä mielen että kehon terveyteen. Kehittäkää ratkaisuideoita, joilla suomalaisten yksinäisyyden kokemuksia voitaisiin vähentää ja lieventää. Minkälaista kasvokkain tapahtuvaa ja verkossa tehtävää vapaaehtoistoimintaa tulisi järjestää, jottei kukaan jäisi yksin?
SPR Tampereen osasto on Suomen Punaisen Ristin suurin paikallisosasto. Osastolla on neljä työntekijää ja vapaaehtoistoiminnassa on mukana yli 400 vapaaehtoista.
Monistettava kestävän hyvinvoinnin toimintamalli
108 -toimintamalli on kokonaisvaltainen toiminta- ja innovaatioalusta, joka ylläpitää TEHDAS 108 – Tehdassaaren Luovaa Keskusta sekä tuottaa kulttuuria, taidetta, terveyttä sekä uusia työpaikkoja. Toiminnan kohteina vapaaehtoiset, työttömät, osatyökykyiset, kuntoutujat ja opiskelijat. Toimintamallin missio on edistää oikeudenmukaista siirtymää yhteisöllisyyden, tasavertaisuuden ja luovuuden kautta.
Ideoikaa, miten 108 -toimintamallin yhteiskunnallista vaikuttavuutta mitataan, miten vaikuttavuudesta viestitään ja miten malli olisi integroitavissa julkiselle sektorille, osaksi ekososiaalisen murroksen työkalupakkia. Minkälaisia tutkimuksia tulisi toteuttaa? Miten luotsata “uuden ajan airutta” viestinnässä? Minkälainen hanke, kokeilu tai lakimuutosehdotus tulisi luoda integrointia tukemaan?
“Kestävä hyvinvointi luodaan yhdessä. Yhdessä eheydytään ja voimaannutaan – ei leimaannuta. Ekososiaalista sivistystoimintaa sekä holistista aluekehittämistä edistetään paikallisesti, mutta visiot pidetään planetaarisissa viitekehyksissä. Konkreettinen utopia on totta.”
#eiketäänvastaanvaankaikkienpuolesta #transformaatio #vastuuteko #yhteiskunnallinenyritys
Ihmisten kohtaaminen 2021 ja 2030
Koronapandemia on pakottanut vähentämään ihmisten luontaista kohtaamista erilaissa tapahtumissa. Me tapahtumateollisuuden ammattilaisina haluamme ymmärtää, minkälaiseksi maailma muuttuu lyhyellä ja pitkällä aikavälillä? Miten 25-50 vuotiaat ihmiset suhtautuvat 2021 kieltojen poistuttua tapahtumiin osallistumiseen ja yritykset erilaisten B2B-kohtaamisten järjestämiseen? Pidemmällä aikavälillä haluamme ymmärtää miten nykyiset opiskelijat ja tulevaisuuden osaajat näkevät oman kulutuskäytöksensä tapahtumiin tulevaisuudessa 2030-luvulla?
Tässä esimerkkejä, mitä voi pitää lähtökohtana:
Onko ihmisten käyttäytyminen muuttunut? Mikä kohtaamisissa on tärkeää? Millaisia tapahtumia ja tilaisuuksia yritykset haluavat järjestää?
Ja millaista uutta bisnestä / ansaintamalleja tapahtuma-alalle voidaan rakentaa?
Bright on Pohjoismaiden johtava tapahtumatekniikan tuotteita ja palveluja tarjoava yritys. Toteutamme Suomessa vuosittain noin 2500 erilaista projektia, joista jokaiseen tulee buukata juuri sen tuotannon tarpeisiin soveltuva henkilökunta.
Henkilökuntamme työskentelee valo-, video-, ääni- ja rakennetekniikan tehtävissä. Jokaisella projektilla on projektipäällikkö, jonka lisäksi tuotannoissa työskentelee suunnittelijoita ja sisällöntuottajia sekä logistiikan ammattilaisia.
Tulevaisuuden paikallispankki
Haastamme teidät ideoimaan tulevaisuuden pankkia ja pankkikonseptia. Miten voimme parhaiten tukea tulevan päättäjäsukupolven (z-sukupolvi) taloudellista hyvinvointia ja miten tavoitamme nuoret?
Tavoitteemme on erottautua ja tuottaa ylivertaista asiakaskokemusta (Säästöpankkikokemusta). Miten kääntäisimme kotimaisuuden, paikallisuuden, pienuuden ja ketteryyden kilpailueduiksi sekä brändimme vetovoimaiseksi?
Säästöpankki Sinetti on paikallinen, yli 110-vuotias säästöpankki, joka on osa valtakunnallista Säästöpankkiryhmää. Perustehtävänämme on edistää yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia.
Tahdomme toimia asiakkaamme talouden valmentajana. Huolehdimme myös paikallisen yhteisön hyvinvoinnista, sillä meille on tärkeää, että asiakkaidemme lisäksi yhteisö voi hyvin.
Tavoitteenamme on, että yhä useampi ihminen valitsee pääasialliseksi pankikseen Säästöpankki Sinetin asiakaslähtöisyytemme ja vastuullisuutemme johdosta.
Digitaalinen hyvinvointikanava 2.0
Miten toteutetaan houkutteleva digitaalinen hyvinvointikanava ja saadaan se osaksi kaikkien parkanolaisten elämää?
Ideoikaa kuntalaisille ajasta ja paikasta riippumaton digitaalinen hyvinvointikanava (VirtaParkki 2.0), joka on houkutteleva, innostava ja tarjonnaltaan monipuolinen. Kanavalla tarjotaan paikallisia, hyvinvointia ja terveyttä edistäviä digitaalisia palveluita ja sisältöjä. Sisällön tuottajina toimivat julkinen sektori sekä yritykset ja järjestöt. Millainen kanava olisi mahdollisimman helppokäyttöinen ja helposti saavutettava sekä sisällön tuottajille että käyttäjille? Miten mahdollistetaan vuorovaikutteinen toiminta, osallistuminen ja oppiminen? Lopputuloksena on helppokäyttöinen, paikallinen hyvinvointikanava kaikki ikäryhmät huomioiden
Parkano on kompakti ja vahva teollisuuskaupunki uniikkeine piirteineen. Metalli tuoksuu teollisuudessa ja musiikissa, puut ja vihreät niityt kaupunkia halkovassa jokimaisemassa.
Parkanossa ovat tällä hetkellä asiat hyvällä tolalla. Työpaikkaomavaraisuus on yli 100%, valtakunnan pääväylä menee läpi ja rautatieasemakin löytyy. Palvelutaso on suuremman kaupungin kokoluokkaa. Meiltä löytyy isoja kauppoja, jäähalli, urheilutalo, oma lukio, rautatieasema, virkistyskohteita, laadukkaita rakennuspaikkoja ja mahtavia luonnonmaisemia.
Uudenlainen tuorevalmisruokakonsepti
Kehittäkää uudenlainen, kaupallisesti kiinnostava tuoreen valmisruoan konsepti tai tuoteperhe ja sen myyntitapa nuorille aikuisille.
Kiireiset ja tiedostavat kuluttajat haluavat helpottaa arkeaan nopealla, nautintoa ja terveyttä tuottavalla ruoalla. Perinne ruoan valmistamisesta alusta alkaen arjessa murenee ja yhä useampi nuori kuluttaja ajattelee, että ruoan valmistamiselle tai pitkille kauppareissuille ei ole aikaa arjessa. Kiinnostus ruokaa, hemmottelua ja erilaisia ruokavalioita kohtaan on kuitenkin sinällään suurta. Visuaalinen somemaailma kasvattaa vaatimuksia sen suhteen, miltä ruoan tulee näyttää. Vaikka ruoka-arki on muutoksessa, ruoka sisältää ja tulee sisältämään kulttuurisia ja sosiaalisia merkityksiä. Esimerkiksi omilla ruokavalinnoilla kerrotaan itselle ja muille omasta identiteetistä vaikkapa vastuullisuuden tai terveellisyyden teemojen kautta. Toisinaan, esimerkiksi viikonloppuisin, ruoan valmistamiseen ja kiireettömään nautiskeluun yhdessä läheisten kanssa varataan aikaa. Arjessakin ruoka voi olla joko polttoainetta, joka syödään nopeasti yhdellä kädellä sähköpotkulaudalla viipottaessa tai lepohetki, joka tarjoaa iloa ja virkistystä kaikille aisteille.
Tuoreen valmisruoan kulutus kasvaa noin 5-6% vuosivauhtia. Vaikka nuorissa kuluttajissa on edellä mainituista syistä suuri potentiaali, nykyisellään tuoretta valmisruokaa ostavat erityisesti yli 55-vuotiaat, hyvää palvelua ja laatua arvostavat kuluttajat.
Millaisesta tuorevalmisruoasta alle 30 -vuotiaat kiinnostuisivat?
Ihmisarvoinen kestävä elämä
Haastan teidät miettimään, miten muutamme Suomea ja maailmaa sellaiseksi, jossa kaikkien ihmisten perustarpeet täyttyvät, eriarvoisuus vähenee sekä maiden sisällä että maiden välillä – ja että tämä kaikki tehdään ympäristön kannalta kestävällä tavalla.
Tavoitteena on innovoida köyhyyttä ja eriarvoisuutta vähentäviä ratkaisuja, joissa huomioidaan ilmastonmuutoksen torjuminen, luonnon monimuotoisuus ja kiertotalouden periaatteiden mukaiset ratkaisut. Innovaatiot voivat liittyä myös suoraan joidenkin yksittäisiin tavoitteisiin kuten esimerkiksi kestävät kaupungit ja yhteisöt (SDG 11) tai puhdasta ja edullista energiaa kaikille (SDG 7). Toivottavaa on huomioida myös se, että sukupuolten välinen tasa-arvo ja naisten ja tyttöjen oikeudet koskevat kaikkia kestävän kehityksen tavoitteita ja että Agenda 2030:n ohjenuorana toimii ”Ketään ei jätetä” -periaate.
How to reduce inequality?
Inequality is global but also national problem. Inequality appears in multiple dimensions in our society. We can see it in the income gab, gender inequality, health care, social class, education or even in how people view their future. The roots of inequality are often complex and multifaceted. The roots of inequality can be consequence of longterm deveploment but it can also cause from sudden events. To understand it, we should review it from intersectional approach. Inequality haves a big affect for peoples welfare, economics, employment and to social peace.
I challenge you to create concrete ideas, roadmaps or projects on how to reduce inequality in your local, national or global environment.
Natalia Kallio is a human rights activist who works as an educator in international human rights organizations and youth organizations. She has just published her first book ”She Needs Bigger Boots”.
Vastuullinen kuluttaminen
Vastuullinen kuluttaminen
Vaatteiden kulutuksen arvioidaan kasvavan Suomessa vuosittain 2% vuoteen 2023 asti. Jokaista suomalaista kohden syntyy vuosittain noin 13 kiloa tekstiilijätettä ja tekstiiliteollisuuden ilmastopäästöt ovat merkittävät. Ellen MacArthur Foundationin mukaan tekstiiliteollisuuden päästöjä voitaisiin vähentää jopa 44%, jos vaatteiden käyttöikä tuplattaisiin.
Haastan teidät ideoimaan ratkaisuja ja tapoja vaatteiden kestävämmälle kulutukselle. Jotta vaatteiden käyttöikä pitenee, niiden pitää olla hyvälaatuisia ja huollon asian mukaista.
Miten voidaan mitata vaatteen kestävyyttä ja korjattavuutta? Millä yritys voi vakuuttaa kuluttajan siitä, että sen vaate on kestävä ja siten vastuullinen valinta?
Eettisen kaupan puolesta ry (Eetti) on järjestö, joka edistää vastuullisempaa maailmankauppaa, kestävää kulutusta ja oikeudenmukaista tuotantoa. Eetin asiantuntijana toimii vastuullisuusasiantuntija Maija Lumme.
Koetaan ympäristötunteet yhdessä
Ilmastonmuutos, ympäristöuhat ja tulevaisuuden epävarmuus herättävät monissa vahvoja tunteita ja esimerkiksi ahdistuksen kokemusta. Toimiakseen yksilöt tarvitsevat tukea omien voimavarojensa ylläpitämiseen, sillä suurien uhkien edessä nousevat vahvat tunteet eivät välttämättä tule kohdatuksi pelkän toiminnan kautta. Tunteiden ja ajatusten tunnistaminen, hyväksyminen ja tunnetaitojen harjoitteleminen auttaa ympäristömuutosten ja ilmastokriisin keskellä. Haastamme teidät kehittämään toiminnallista verkkoalustalla esimerkiksi somessa toimivaa konseptia ympäristötunteiden käsittelyyn, jossa korostuu vertaistuellisuus, tunteiden jakaminen ja hyvän tekeminen.
Nyyti ry on opiskelijoiden mielenterveyttä ja opiskelukykyä edistävä järjestö. Nyyti tarjoaa opiskelijoille ja opiskeluyhteisöille tietoa, tukea ja toimintaa mielen hyvinvointiin ja opiskeluarjessa jaksamiseen liittyvissä asioissa. Nyyti tekee myös vaikuttamistyötä mielenterveysystävällisen opiskeluarjen puolesta ja mielenterveysongelmien normalisoimiseksi. Nyyti haluaa osaltaan varmistaa, että huomisen työelämässä ja yhteiskunnassa riittää hyvinvoivia tekijöitä. Tätä Nyyti tekee, koska mielellä on väliä.
Sustainable consuming
Background: Recycling and utilisation of materials promote circular economy, that seeks to create economic value from a smaller amount of materials, and to preserve the materials and the value of them in the economy as long as possible. In practice, this means enhancing material efficiency, prolonging the lifespan of products and also reducing emissions as the consuming of natural resources is reduced. The greenhouse gas emissions, caused by consuming, are significant. Because of this, it is important to reduce consuming and move on to sustainable and emission reducing ways of consuming. For example, food production causes a big part of the emissions around consuming. Sustainable consuming is only possible if there are sustainable products and services on the market.
Challenge: How to get people to change their consumption habits into something more sustainable? How to integrate sustainable and economical urban food production into a part of urban planning? How to plan the landscaping of regions in a new way that promotes circular economy?
Tampere aims to be carbon neutral by 2030. This means that Tampere will reduce its greenhouse gas emissions by 80 per cent compared to 1990 levels and that the remaining 20 per cent will be compensated by increasing carbon sinks, such as forests and green areas.
The programme is particularly aimed at reducing emissions from urban planning, housing, mobility, energy and consumption. In addition to the city group, key collaborators include Tampere-based businesses, associations and residents. The programme specifies measures as jointly agreed between the involved parties and launches projects to implement them.
Kiertotaloutta arkeen
Haastan teidät kehittämään kiertotalousratkaisuja omaan arkeenne. Vastuullinen kuluttaminen (SDG 12) syntyy harkituista hankinoista, yhteisomistamisesta, lainaamisesta ja vuokraamisesta, korjaamisesta ja käytettyjen tuotteiden palauttamisesta kiertoon sopivalla tavalla.
Kiertotalous on kaikkien asia alkaen tuotteiden suunnittelusta ja päättyen poistetun tuotteen mahdollisimman suureen uudelleenkäyttöön. Tuotannon ja uudelleenkäytön välissä kuluttajat vaikuttavat keskeisesti tuotteen elinkaaren aikana syntyvään kuormitukseen.
Tavoitteena on innovoida ratkaisuja, jotka tekevät vastuulliset valinnat helpoiksi ja houkutteleviksi opiskelijan arjessa. Ideat voivat liittyä esimerkiksi asumiseen, liikkumiseen ja ruokaan.
Haasteen asiantuntijana toimii lehtori Eveliina Asikainen
Pump up the biogas!
Our climate can’t handle the current situation in the world anymore. We must come up with new resources and procedures to put in to use. One of the most concrete possibilities is to increase the usage of biogas as energy. Biogas is a local product that can be produced from agricultural by-products. It is climate friendly and it refreshes regional economies. When talking about energy, electricity often steals the spotlight from biogas.
The challenge here is how can the usage and production of biogas be boosted. How to create a market for biogas’ raw materials, the by-products of agriculture, for example through kiertoasuomesta.fi ? How can a possibility of local biogas become a success story?
The Central Union of Agricultural Producers and Forest Owners (MTK) is an interest organization representing farmers, forest owners and rural entrepreneurs in Finland.
Sustainable mobility
Backround: The emission of traffic in Tampere are mainly caused by road traffic. The residents of Tampere make about half of their trips by car but the city’s growth can’t lean on passenger cars as strongly in the future. The city aims for a strong growth in sustainable mobility modal shares and clean propulsion. New sustainable mobility services – for example shared cars, demand-responsive transport and city bikes – reinforce sustainable traffic system, reduce the need of private car ownership and usage, improves the fluency of the residents’ everyday lives and make the use of public transportation easier. Guidance of mobility is encouraging towards sustainable mobility, for example through consulting, transportation planning, marketing, and developing new services and trials. As the city is a big employer, they will be leading the way in this mission.
Challenge: How to get people to walk, cycle or use public transportation more instead of private cars? What should the guidance of mobility be like so it would attract users towards sustainable mobility modes? What kinds of mobility modes attract people (taking into account seasons) and what additional service around them could/should there be? How can Tampere.Finland application encourage people towards sustainable mobility? (A carbon footprint counter is planned for the application, but the ideas could be expanded even further)
Tampere aims to be carbon neutral by 2030. This means that Tampere will reduce its greenhouse gas emissions by 80 per cent compared to 1990 levels and that the remaining 20 per cent will be compensated by increasing carbon sinks, such as forests and green areas.
Tarinat
Tiimin kestävyys-osaamisen kasvattaminen osaamismerkkien avulla
Miten HUBS-tiimi voi kehittää kestävyysosaamistaan osaamismerkkien avulla? Lue valmentajamme Sannan reflektio!
Hyppy kiertotalouden maailmaan – kokemukseni Sprint Innovation Festivalista
Opiskelijamme Ibtehaz jakaa nyt kokemuksensa kiertotalouden tutkimisesta ja jakaa parhaat vinkkinsä Sprintiin osallistujille!
Missiona helposti saatavilla oleva mielen hyvinvoinnin palvelu opiskelijoille
Olivia ja Ronja perustivat Stigma-palvelun, joka tarjoaa vertais- ja ammattilaistukea mielen hyvinvoinnin tukemiseen. Tutustu siihen, miten HUBS Yritushautomo opetti heitä muuttamaan ideansa ratkaisuksi.