Mustia ja liloja vaatteita aseteltuna ympyrämuotoon

Rekki: Muovaamassa kestävää tulevaisuutta

| Yrittäjätarina

Rekin toimitusjohtaja ja perustaja sekä Tampere Alumni Bertta Häkkinen jakoi meille oivalluksiaan yrittäjäpolkunsa varrelta. Bertta oli puhujana toukokuussa 2021 järjestetyssä HUBSpiration Stories -verkkotapahtumassa.

Yhteyshenkilö

Saara Eriksson

Kehittämisasiantuntija, Projektipäällikkö @Sprint

+358405425740

Jutun kirjoittaja

Rekin perustivat vuonna 2015 kollegat Bertta ja Tero, jotka pohtivat yhdessä kaupanalan tulevaisuutta. He päättivät tarttua kahteen haasteeseen, joita vaatteita rakastavat ihmiset kohtaavat arjessaan:

  1. Mitä tehdä tarpeettomille, laadukkaille vaatteille
  • joita ei ole aikaa myydä yksi kerrallaan?
  • joita ei halua lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, koska niissä on vielä arvoa?

2. Mistä ostaa korkealaatuisia käytettyjä vaatteita

  • vaivattomasti ja nimettömästi ilman riskiä huijatuksi tulemisesta?
  • laajasta ja inspiroivasta valikoimasta?

Jo ideaa testatessa kävi selväksi, että tämäntyyppiselle palvelulle on kysyntää ja niin syntyi Rekki!

Pyydä apua ja opi tekemällä

Kuva Bertta Häkkisestä. Pukeutunut mustiin vaatteisiin, seisoo vaaleanpunaisen taustan edessä.

Bertta on valmistunut TAMKista, mediatuotannosta vuonna 2010. Työskenneltyään valmistumisen jälkeen tapahtumatuotannon parissa eteen tuli kriisivaihe ja Bertta huomasi ajattelevan työelämästä ”tämä ei ole minua, minun on tarkoitus tehdä jotain muuta”. Rekkiä rakentaessaan Bertalla ei ollut vielä kokemusta yrittäjyydestä eikä osaamista verkkokaupasta tai logistiikasta, mutta hän lähti rohkeasti opettelemaan!

Uusiin haasteisiin tarttuminen on antanut Berttalle paljon tilaa kasvulle ja oppimiselle. Hänen työfilosofiansa on ”Pyydä apua ja opi tekemällä”. 

”Työ on vain työtä” -asenne ei ole häntä varten – Bertta työskentelee koko ajan, mutta ei näe sitä negatiivisena asiana. Työ on luonnollinen osa elämää, ja sitä tehdään tarvittaessa, tunteja tai vaivaa laskematta. 

Vinkkejä tuleville yrittäjille

Bertta haluaa jakaa muutaman vinkin yrittäjyydestä kiinnostuneille. Katsoessaan kulkemaansa matkaa, Bertta sanoo, että olisi voinut aloittaa yrittäjyyden jo aikaisemmin.

Tässä Berttan kolme parasta vinkkiä:

  • Kun harkitset yrittäjyyttä: tee se, aloita. Jo ennen kuin tunnet olevasi valmis.
  • Opi käsittelemään epävarmuutta ja jatkuvaa muutosta.
  • Rakenna tiimi, jolla on sama työetiikka.
Värikkäitä vaatteita ja tulppaaneja aseteltuna ympärän muotoon.

Tiimi on valtava voimavara

Bertta arvostaa suuresti tiimiään, joka jakaa yhteiset arvot ja työetiikan. Hän itse on hyvin optimistinen henkilö, mutta muilla tiimin jäsenillä on myös realistista ja pessimistista ajattelua – kaikkia näitä näkökulmia tarvitaan tasapainon luomiseksi! Tiimin jäsenillä on erilaiset taustat ja taidot, ja yhdessä he muodostavat hyvän tiimin, joka auttaa toisiaan kasvamaan ja menestymään.

Operatiivisen tiimin lisäksi Rekillä on myös hyvä neuvonantajatiimi, joka koostuu kokeneista monialaisista liike-elämän ammattilaisista. Neuvonantajilla on tärkeä mentorointirooli Rekin kehittämisessä.

Joukkorahoitus sitouttamisen välineenä

Vain viikkoa ennen viime kevään pandemian iskemistä Suomeen, Rekki käynnisti joukkorahoitushankkeen yhteistyössä joukkorahoituslaitos Investorin kanssa. Rekki halusi sitouttaa yleisönsä ja asiakkaansa ja mahdollistaa myös yksilöille investoinnin kestävään liiketoimintaan. Joukkorahoitusprojektin lanseeraus tapahtui erittäin vaikeana aikana, sillä kukaan ei tiennyt, mitä seuraavaksi tapahtuisi ja investoinnit ja markkinat olivat sekavassa tilanteessa. 

Tilanne ei näyttänyt hyvältä ja vaikutti siltä, että joukkorahoitustavoitetta ei saavutettaisi. Bertta pisti itsensä likoon ja teki paljon työtä: lähetti LinkedIn-kutsuja ihmisille varmistaakseen, että hänen viestinsä tavoittaisivat yleisön, lähetti suoria viestejä ihmisille ja ehdotti yksilöitä liittymään joukkorahoituskampanjaan. Rekki sai julkisuutta myös Aamulehden tekemällä jutulla ja tietenkin apua kumppanin, Investorin tiimiltä. Viidakkorummullakin oli iso rooli Rekin viestin leviämiseen.

Onnistuminen kalkkiviivoilla

Kova jalkatyö ja pandemiakaaoksen synnyttämä kiinnostus kestävään liiketoimintaan näkyi ihmisten haluna uskoa ja tukea investoimalla Rekin kaltaiseen yritykseen.

Joukkorahoitushankkeen päätteeksi Rekki keräsi 250 000 euroa ja 200 uutta omistajaa, joukossa myös kansainvälisiä sijoittajia. Bertta suosittelee joukkorahoitusta muillekin yrityksille, sillä se antaa yksilöille mahdollisuuden sijoittaa varhaisen vaiheen startup-yrityksiin, mikä yleensä on mahdollista vain suurille sijoittajille. Joukkorahoitus tarjoaa alustan normaaleille ihmisille osallistua ja vaikuttaa. Se on toki riskialtista, mutta myös iso mahdollisuus. 

Rakenna kestävä pohja ja toimi, markkinointi seuraa.

Kestävyys on nykyään trendikäs sana ja onkin mahdollista, että sitä käyttävät myös yritykset, jotka eivät ole niin kestäviä tosielämässä.

Berttan ohjenuora on yksinkertainen: toimi ensin ja luo yrityksellesi kestävä perusta. Markkinointi seuraa, ei toisinpäin. Rekin liiketoimintakonsepti on kauttaaltaan kestävä. Esimerkiksi palautus on asiakkaille maksullista, koska Rekki haluaa kannustaa vastuulliseen ostopäätökseen tarjoamalla tuotteista mahdollisimman tarkat mitat ja muut tuotetiedot jo myyntivaiheessa.

Yrityksen alkuvaiheessa vastuullisuus ja vihreät arvot eivät olleet Rekin markkinoinnin ytimessä, koska nämä teemat eivät vielä olleet trendikkäitä, vaikka ne olivat jo kasvussa. Aloittamalla markkinoinnin vastuullisuuskärjellä Rekki ei olisi houkutellut suurta yleisöä vaan pysynyt niche-palveluna vihreitä arvoja arvostaville asiakkaille.

Nyt, vuonna 2021 vastuullisuus on Rekin markkinoinnin ytimessä aivan, kuten se on ollut koko ajan liiketoiminnan ytimessä.

Muovaamassa kestävää tulevaisuutta

Bertta sanoo Rekin tavoittelevan näkyvää roolia siirtymisessä kohti kestävää kulutusta ja haluavan auttaa vastaamaan käytettyjen vaatteiden kasvavaan kysyntään.

Rekki on juuri käynnistänyt uuden yhteistyön Pirkanmaan Osuuskaupan kanssa, jossa Rekin tarjonta tuodaan Tampereen keskustan Sokos-tavarataloon. Tämä tarkoittaa, että Rekin käytettyjä vaatteita on saatavilla myös konkreettisella tavalla – muodin uutuuksien rinnalla.

Missiomme on pidentää vaatteiden elinkaarta elinkelpoisen elinympäristön ylläpitämiseksi.

Haluamme innostaa ihmisiä tekemään kestävämpiä valintoja tarjoamalla vaihtoehdon uuden ostamiselle.

Bertta Häkkinen
Toimitusjohtaja ja perustaja, Rekki

Tarinat

Kaikki tarinat