Tiimin kestävyys-osaamisen kasvattaminen osaamismerkkien avulla

| Oivalluksia

Kestävän yrittäjyyden opintoja tarjotessamme myös HUBS-tiimin täytyy ylläpitää ja kasvattaa myös omaa kestävyysosaamistaan. Tutustu valmentajamme Sannan kanssa siihen, miten osaamismerkit tukevat kestävyysosaamisemme kehittymistä!

Yhteyshenkilö

Profiilikuva

Sanna Tahlo

Valmentaja

+358 50 454 2262

HUBSin Sanna jakaa tässä blogissa ajatuksiaan kestävyysosaamisesta ja osaamismerkeistä.

HUBSin kestävän yrittäjyyden tiimi otti yhdeksi tavoitteeksi 2024 vuodelle kestävyysosaamisen kehittämisen. Kestävyyden teemaa lähestyttiin konkreettisin keinoin, esimerkiksi yhteisessä pajassa helmikuussa 2024, jonka fasilitoin kollegani Marian kanssa. Pajan teemana oli kestävyys, erityisesti ympäristöllisestä näkökulmasta ja tutustuimme yhdessä Greencomppiin eli kestävää kehitystä koskevaan eurooppalainen osaamiskehykseen.

Pajassa hyödynsimme tulevaisuuden muistelu -menetelmää ja mietimme sen avulla henkilökohtaisia tavoitteita tälle vuodelle liittyen kestävyysosaamisen vahvistamiseksi.

Yksi omista tavoitteistani oli kestävyysosaamisen osaamismerkkien suorittaminen, joista olin kuullut TAMK-konferenssissa ja joita EduSTA-hankkeessa pilotoidaan. Opettajilla on ratkaiseva rooli kestävän tulevaisuuden rakentamiseen tarvittavien muutosten aikaansaamisessa. EduSTA-hanke keskittyykin opettajien kestävyysosaamiseen.

Digitaalinen osaamismerkki on siis konkreettinen sähköinen todiste omasta osaamisesta. Yksittäiseen merkkiin kuuluu tieto osaamistavoitteista ja arviointikriteereistä. Digitaaliset osaamismerkit ovat  mahdollisuus kehittää oppimisprosessia, ohjausta ja arviointia. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit tukevat ymmärrystä siitä, että millaista osaamista tarvitaan, hahmottamaan omaa osaamistaan ja arvioimaan sitä. (Brauer, 2020).

Suoritin keväällä 2024 itse kaksi mikromerkkiä: Systeemiajattelun edistäjä ja Tulevaisuusajattelun edistäjä. Näiden kahden mikromerkin ansiosta sain myös koontimerkin: Kestävyysosaamista vahvistava pedagogiikka. Tämä digitaalinen osaamismerkki on osa Academy for Sustainable Future Educators (EduSTA) -osaamismerkkikonstellaatiota.

Sain koontimerkin Kestävyysosaamista vahvistava pedagogiikka, joka osoittaa, että opettaja osaa suunnitella opetus- ja ohjausprosesseja, hyödyntää oppimisympäristöjä sekä soveltaa opetus- ja arviointimenetelmiä, jotka vahvistavat opiskelijoiden (GreenComp -osaamiskehyksen mukaista) kestävyysosaamista.

Osaamismerkki.

Koontimerkki koostui kahdesta mikromerkistä: Systeemiajattelun edistäjä ja Tulevaisuusajattelun aktivoija. Systeemiajattelun edistäjä osaa muun muassa suunnitelma oppimisprosesseja, jotka tukevat opiskelijoiden systeemiajattelun kehittymistä, tunnistaa oppimismahdollisuuksia ja hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä, ja osaa perustella valintansa kehityksen tukemisen ja opiskelijoiden kestävyysosaamisen kehittymisen näkökulmasta. (Edusta, 2024)

Tulevaisuusajattelun aktivoija osaa muun muassa suunnitella oppimisprosesseja, jotka tukevat opiskelijoiden omalla alallaan tarvittavan tulevaisuusajattelun kehittymistä, tunnistaa oppimismahdollisuuksia ja hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä, vahvistaa opiskelijoiden kykyä nähdä vaihtoehtoisia tulevaisuuden skenaarioita ja muutoksen mahdollisuuksia, tukee transformatiivista oppimista ja reflektoida omaa toimintaa. (Edusta, 2024).

Osaamismerkki: systeemiajattelun edistäjä
Osaamismerkki: tulevaisuusajattelun aktivoija

Syyskuun pajaan saimme vierailijoita EduSTA-hankkeesta, jolloin osaamismerkit saatiin tutuksi koko HUBSin tiimille. Osaamismerkit ovat meille yksi työkalu kestävyysosaamisen vahvistamiseen, ja tiimi ottikin lukuvuoden 2024-2025 tavoitteeksi suorittaa metamerkin “Kestävän tulevaisuuden osaamisen rakentaminen”, joka vaatii useamman mikromerkin suorittamista. Tätä tavoitetta purettiin niin, että esimerkiksi Sprint Innovation Festivalin opintojaksoa kehitetään osaamismerkkien avulla.

HUBS-tiimi pöydän ympärillä.
HUBS-tiimiläisiä syyskuun kestävyyspajassa. Kuva: Sanna Tahlo

Osaamismerkkejä emme suorita vain sen takia, että niitä on hieno saada, vaan siksi, että ne antavat konkreettisen työkalun kehittämisen tueksi. Saamme myös EduSTA-hankkeesta vierailijoita uudelleen lokakuun lopussa HUBSin viikkopalaveriin kuulemaan palautetta osaamismerkeistä, eli sopiva aikataulupainekin löytyy suorittamiseen!

Lopuksi haluan vielä sanoa, että ainakin itselleni osaamismerkit antavat aikaa ajatella oma valmentajuutta – millaista osaamista minulla jo on, miten hyödynnän sitä? Miten toteutan valmennustyötäni opiskelijoiden kanssa? Mitä voisin kehittää ja mitä uutta voisin kokeilla? Nimenomaan ajatellen kestävyysosaamista ja kestävyyspedagogiikkaa.

Brauer, S. 2020. Jatkuvaa oppimista osaamismerkein tutkinto- ja oppilaitosrajat ylittäen. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/100546/58069

Edusta. 2024. Digital Open Badges. https://projects.tuni.fi/edusta/open-digital-badges

Tarinat

Kaikki tarinat