C-LAB
Liiketoimintamallin muotoilu | Monialaiset tiimitaidot | Oman idean kehittäminen | Ongelmanratkaisu | Prototyypit ja testaaminen | Strateginen ajattelu | Tuotteen tai palvelun kaupallistaminen | Työelämähaaste
Opi kehittämään tuote-/palveluideaa kestävästi!
C-LAB on 8 viikon sprintti, jonka aikana kehität kestävästi tuote-/palveluideaa tai tutkimustuloksia kokeilusta kohti konkreettista lanseeraussuunnitelmaa – ostettavaksi sekä arvoa ja vaikuttavuutta tuottavaksi.
C-LABissa työskentelet monialaisessa opiskelijatiimissä, joka yhteistyössä idean kehittäjän kanssa tekee erilaisia oppimistehtäviä ja suunnitelmaa kohti tuotteen/palvelun lanseerausta.
Opin eniten pitchauksesta ja bisneksen tekemisestä. Opin myös tiiminjohtamista ja kärsivällisyyttä ja omien odotusten hallintaa. Kurssin sisältö oli todella hyvä ja luennot loistavia!
C-LABiin keväällä 2020 osallistunut opiskelija
C-LABissa keskitytään todellisen palvelu-/tuoteidean tai tutkimustuloksen kehittämiseen kokeilusta kaupallistamissuunnitelmaan.
- Miten idea muutetaan monitahoista arvoa tuottavaksi?
- Miten ideaa kehitetään asiakaskeskeisesti ja nopeasti virheistä ja onnistumisista oppien?
- Miten digitaalisuutta hyödynnetään idean testaamisessa sekä menestyvän ja kestävän liiketoiminnan luomisessa?
- Miten myydään ja markkinoidaan modernein keinoin?
Suunnitelmaa kehitetään syklisessä valmentajan fasilitoimassa prosessissa, missä vaihtelevat:
- uuden tiedon tuominen prosessiin (asiantuntijaluennot, asiantuntijasparraukset),
- aktiivinen dialogi valmentajan, liikeidean kehittäjän ja kehittäjätiimin kesken,
- asiakaslähtöiset kokeilut ja
- kiteytykset, joissa summataan opittu ja kirjataan suunnitelmaan.
Menetelmät
Kehittämisessä sovelletaan soveltuvin osin Scrum- ja Lean Startup-menetelmiä, TAMKin Proakatemiassa kehitettyä tiimioppimisen mallia sekä Massachusetts Institute of Technologyn (MIT) Disciplined Entrepreneurship -viitekehystä.
Sprintin aikana käsittelemme go to market -suunnitelman sisältöjä, innovatiivisten liiketoimintamallien kehittämistä, asiakaslähtöisen kehittämisen menetelmiä sekä modernia myyntiä ja markkinointia. Tuloksena syntyy konkreettinen ja käytäntöön vietävissä oleva kaupallistamissuunnitelma.
Jakson suoritettuasi:
- ymmärrät kaupallistamisprosessin eri vaiheita
- osaat soveltaa tietoa ja moderneja yritysidean kehittämistyökaluja lanseeraussuunnitelman kehittämisessä
- osaat kehittää ketterästi ja asiakaskeskeisesti ideaa kohti lanseeraussuunnitelmaa
- osaat toimia monialaisessa tiimissä eri osaamisia hyödyntäen
- osaat kehittää resilienssiäsi, luovuuttasi, itsensä johtamisen taitoja sekä yhteistyötaitoja.
Suosittelemme, että olet suorittanut Johdatus yrittäjyyteen -opintojakson (tai omaat vastaavat tiedot) ennen kuin ilmoittaudut C-LABiin.
Tämä kurssi on intensiivinen, 8 viikon sprintti. Varaathan kalenteristasi aikaa 15 tunnin työpanokselle viikottain kurssin ajan. Yhteisten lähitapaamisten lisäksi työskentelet tiimisi kanssa tehtävien parissa viikottain.
Kurssi toteutetaan koronatilanteen vuoksi verkkototeuksena. Tiimit voivat tarvittaessa tavata kampuksella. Kurssin yhteiset sessiot toteutuvat maanantaisin kello 12-16 (aikataulu voi vielä muuttua!).
Opintojakso on hyväksytty, kun olet sitoutuneesti mukana kahdeksan viikon C-LAB-sprintissä: osaat ottaa haltuun annetun toimeksiannon yhdessä tiimisi kanssa, osoitat ymmärtäneesi tehtävän tuottamalla aihetta edistäviä ideoita, osaat esittää ideat ymmärrettävällä tavalla tiimin jäsenille, osaat tehdä idealle kokeilun ja olla aktiivinen ratkaisun tuottajana. Pystyt itsenäisesti kuvaamaan toteutetun kaupallistamisprosessin, sen vaiheet ja lopputuloksen.
Suoritus on hylätty, jos sinulla on vaikeuksia kuvata opintojakson aikana toteutetun kaupallistamistyön vaiheet, menetelmät ja lopputulos. Tällöin sinulla ei ole osaamista toteuttaa opintojakson tavoitteena ollutta kaupallistamissuunnitelmaa.
Kokosimme opintojakson palautteista muutamia vinkkejä C-LABiin osallistuneilta opiskelijoita tuleville C-LAB opiskelijatiimeille!
- Tapaamiset toimeksiantajan kanssa ovat tärkeitä ja yhteydenpidon tulee olla aktiivista!
- Lähtökohtatietojen hankinta partnerilta on tärkeää, samoin oman osaamisen/ tietojen kertaus.
- Rohkeus heittäytyä!
- Ole avoimin mielin ja aidosti osa tiimiä. On tosi tärkeää olla läsnä sekä henkisesti, että fyysisesti kaikissa tiimin tapaamisissa. Jokainen tiimin jäsen on tärkeä lopputuotteen tuottamisessa tiimiltä asiakkaalle: niinpä jokainen tiimi on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki.
- Muista pyytää ja antaa palautetta säännöllisesti. Muista myös auttaa ja pyytää apua, jotta jokainen voi oppia ja kehittyä kohti omaa potentiaaliaan! Tältä opintojaksolta saat paljon hyödyllisiä, ammatillisia taitoja, joten hyödynnä tämä mahdollisuus! Ole avoin myös verkostoitumiselle.
- Älä lannistu jos et heti ymmärrä tuotetta tai kaupallistamisen prosessin vaiheita ja tehtäviä. Luota prosessiin ja pysyy avoimin mielin!
Kurssin tiedot
Opintopisteet: 5 Op
Tunnus: NN00FA81-3004
Työskentelytapa: Tiimi
Vaatimustaso: Sovella oppimaasi
Sijainti: Online
Ajankohta: 8.3.–3.5.2021
Periodi: 4/2021
Ilmoittautuminen: 1.2.–21.2.2021
Järjestäjä: HUBS
Huom: Tällä opintojaksolla tarvitaan englanninkielen taitoa
Ilmoittautuminen
Kevään 2021 toteutus on peruttu. Seuraava C-LAB järjestetään syksyllä 2021!
Kun ilmoittaudut C-LABiin, odotamme myös sitoutumistasi opintojakson aikatauluun ja viikoittaiseen tiimityöhön (noin 15 tuntia / vko). Toimeksiantajat ja tiimikaverisi odottavat panostasi projektiin!
Suosittelemme, että olet suorittanut Johdatus yrittäjyyteen -opintojakson (tai omaat vastaavat tiedot) ennen kuin ilmoittaudut C-LABiin.
Yhteyshenkilö
Yhteyshenkilö

Maria Ruokonen
Tiimivalmentajuuden asiantuntija
Valmennan ja sparraan opiskelijoita ja opiskelijatiimejä yrittäjyydessä ja tiimioppimisessa. Toimin vastuuvalmentajana ’Markkinoille meno -suunnitelma’ ja ’Yrittäjyysporfolion rakentaminen’ -opintojaksoilla.
Vapaa-ajalla minut löytää flamencosalilta, joogamatolta tai metsäpolulta.
Valmentajat
Yhteyshenkilö

Maria Ruokonen
Tiimivalmentajuuden asiantuntija
Valmennan ja sparraan opiskelijoita ja opiskelijatiimejä yrittäjyydessä ja tiimioppimisessa. Toimin vastuuvalmentajana ’Markkinoille meno -suunnitelma’ ja ’Yrittäjyysporfolion rakentaminen’ -opintojaksoilla.
Vapaa-ajalla minut löytää flamencosalilta, joogamatolta tai metsäpolulta.
Yhteyshenkilö

Kaisa Kokko
Valmentaja
Asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja henkilöstön kehittämisen konkari. Innostava valmentaja, joka jakaa osallistamisen, kokeilukulttuurin ja muotoiluajattelun ilosanomaa.
Ehdottomasti matka – ei aina määränpää.